sobota, 7 lutego 2015

Obwarzanki serowe z juki (kolumbijskie)


Pyszne obwarzanki kolumbijskie czyli "Pan de bono" powinny być zrobione ze specjalnego sera(biały,lekko słony i dość twardy , przypomina trochę ser feta i nasze oscypki).
 Potrzebna jest także mąka z juki.
Jadłam je wielokrotnie w latyńskiej kawiarni. Tak mi posmakowały, że musiałam spróbować je odtworzyć. Ser znalazłam , gorzej z mąką. Nie poddałam się jednak i zamieniłam ją na gotowaną  jukę . Pomyślałam sobie, że skoro pączki można zrobić z ziemniaka , to i te obwarzanki da radę.
Smak, wyszedł bardzo zbliżony, ale...co oryginalne, to oryginalne. Obwarzanki ciepłe, są chrupiące z zewnątrz i miękkie w środku. Zimne, należy odświeżyć w tosterze lub opiekaczu, żeby ser się podgrzał i pan de bono zrobił się miękki.



SKŁADNIKI:(na ok. 20 sztuk ; czas przygotowania ok. 90 minut)

  • 0,5 kg ugotowanej juki
  • 100 g miękkiego masła
  • 500 g białego  sera latyńskiego (lub 250 g twarogu i 250 g sera feta)
  • 2 jajka
  • 3-4 łyżki cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżki mleka w proszku
  • 2 łyżki mąki kukurydzianej lub kaszy manny
  • ok 2 szklanki mąki ziemniaczanej lub troszkę więcej 
  • mąka do podsypywania


PRZYGOTOWANIE:

Jukę przekroić na kilka kawałków w poprzek. Juka w środku musi być biała, bez ciemnych plam.
 Z każdego zdjąć skórkę. Wrzucić do garnka z wodą i gotować do miękkości. Odlać wodę. Wyciągnąć ze środka  twardy rdzeń. Przestudzić.
Zimną wsypać do blendera, dodać pokruszony ser i dokładnie rozdrobnić przez kilka minut. Ciasto jest dość lepkie i raczej rzadkie. Wylać do miski , dodać: masło, jajka, cukier, proszek do pieczenia , sodę, mleko w proszku i mąkę kukurydzianą, Wymieszać łyżką. Na koniec wsypać dwie szklanki maki ziemniaczanej, wyrobić. Ciasto jest bardzo delikatne, miękkie i powinno dać się formować. Jeśli jest jeszcze bardzo lepkie i rzadkie dosypać mąki ziemniaczanej. Odstawić na 15 minut.
Z ciasta uformować gruby wałek i podzielić na  20 części. Z każdej uformować kulkę, wielkości piłki od golfa. Lekko spłaszczyć i zrobić w środku dziurkę i lekko rozciągnąć.
Ułożyć w niewielkich odstępach na blaszce wyłożonej pergaminem, piec w nagrzanym piekarniku w 200'C na złoty kolor ok. 15 minut. Najlepiej smakują ciepłe z cola cao lub mleczną kawą.
Smacznego :)




1 komentarz: