sobota, 4 stycznia 2014

Świąteczne staropolskie pierniczki


SKŁADNIKI:
  • 500 g miodu naturalnego np. akacjowego 1,5 szklanki cukru 
  • 250 g masła 
  • 1 kg mąki pszennej 
  • 3 jajka 
  • 3 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 szklanki mleka 
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 torebki przyprawy korzennej do piernika (40 g w torebce) 
Ja zrobiłam własną, ponieważ w Hiszpanii nie mogłam jej nigdzie dostać(2 łyżeczki cynamonu, kilka ziaren pieprzu, kilka goździków, 4 gwiazdki anyżu, kilka ziaren ziela angielskiego, 1/2 orzecha gałki muszkatołowej, łyżeczka utartego imbiru (miałam prawdziwy). Wszystkie suche składniki rozdrobniłam w moździerzu, dodając na koniec starty imbir) powinnam dodać jeszcze kardamon, ale nie miałam go w zasięgu ręki. 

Miód, cukier i masło podgrzać stopniowo, doprowadzić do wrzenia, wymieszać do całkowitego rozpuszczenia cukru. Wystudzić.


Do wystudzonej masy dodać mąkę pszenną, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w mleku, jajka, sól i przyprawę do piernika. Ciasto starannie wyrobić i przełożyć do kamionkowego, szklanego naczynia. Przykryć ściereczką i odstawić w chłodne miejsce (np. do lodówki, na balkon) na 5 - 6 tygodni.

Piec na 5 - 7 dni przed świętami.

PIECZENIE:
Ciasto podzielić na 3 części, rozwałkować na grubość około 0,5 cm. 
Foremkami wycinać pierniczki. Układać na blaszce wyłożonej pergaminem w niewielkich odstępach. Piec w nagrzanym piekarniku 170ºC przez 15 - 20 minut. Piernikczki mocno rosną. Jeszcze ciepłe udekorować lukrem lub czekoladą.

Pierniczki długo zachowują świeżość, wystarczy je tylko schować do tekturowego pudełka i zostawić w chłodnym miejscu.
Smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz