czwartek, 13 listopada 2014

Drożdżowy Mikołaj



Drożdżowego Mikołaja podpatrzyłam w  necie   http://www.goodshomedesign.com/golden-santa-bread/.
 Bardzo mi się spodobał. Postanowiłam  również i ja  go zrobić.
 Przepis na ciasto trochę zmodyfikowałam. Moje dzieci chętnie  pomagały przy brodzie i wspólnymi siłami udał nam się taki duży Mikołaj.
 Myślę, że na święta zrobimy jeszcze raz, tylko kilka mniejszych.


SKŁADNIKI:(na dużą blachę 25/35 cm ; czas przygotowania 40 minut + czas pieczenia 35 minut)

  • 100 g cukru
  • 150 ciepłego mleka
  • 25 g świeżych drożdży
  • 2 żółtka
  • 2 jajka
  • ok.550 g mąki
  • szczypta soli
  • 1 łyżka roztopionego masła


Dodatkowo 

  • ok. 50 ml śmietany do posmarowania ciasta + żółtko
  • 2 rodzynki (na oczy)
  • ewentualnie kilka kropli czerwonego barwnika spożywczego do pomalowania czapki i nosa
  • mąka do podsypywania ciasta 


WYKONANIE:
Wszystkie składniki powinny być o temperaturze pokojowej. 


Drożdże rozrobić z cukrem i mlekiem , wsypać pół szklanki mąki, wymieszać. Odstawić na 10 minut aby lekko urosły. Do rozczynu dodać pozostałe składniki i wyrabiać przez 10 minut drożdżowe ciasto. Pozostawić w ciepłym miejscu aby podwoiło swoją objętość,

Wyrośnięte ciasto podzielić na dwie części. Pierwszą rozwałkować na kształt  owalny, długości ok. 35 cm. Z drugiej odciąć kawałek na pompon, nos i wąsy. Pozostałe ciasto rozwałkować na okrągły placek o podobnej średnicy co twarz, posypać dobrze mąką, złożyć w pół, za pomocą radełka lub nożyczek ponacinać ciasto w długie i cienkie paski.

Część owalną posmarować roztrzepanym żółtkiem ze śmietaną. Przykleić brodę, lekko skręcając drożdżowe paski.W połowie pozostałego ciasta zrobić zakładkę, przypominającą brzeg wełnianej czapki. Koniec zawinąć, przykleić pompon. przykleić nos i oczy z rodzynek. Całość posmarować śmietaną z żółtkiem. Czapkę i nos można pomalować czerwoną farbką.
 Piec na blaszce wyłożonej pergaminem w 180'C na złoty kolor ok. 30 minut.
Smacznego;)




 Serdecznie zapraszam do polubienia mnie na facebooku
www.facebook.pl/EsmeraldaZeSmakiem



3 komentarze: